2009. január 23., péntek

Karácsonyi bejgli

Eddig nem voltam rákényszerítve a bejglisütésre, hiszen mindig volt -és van is:)-, aki ellát minket a betevő bejglivel Karácsony táján. Amikor saját konyhám lett, elkezdett foglalkoztatni a gondolat, hogy meg kellene próbálni, de nem igazán mertem. A bejglisütést valami megmagyarázhatatlan misztikum övezte, mert nagymamám tudott olyan igazán finomat. Aztán 2 évvel ezelőtt összeszedtem minden bátorságom, és vettem egy órát bejglikészítésből. Nagyon jól sikerült, de tisztában voltam vele, hogy nem az én érdemem, csak kukta voltam.:) A karácsonyi bejglit azóta is "szerezzük" anyáinktól. Az idén viszont gondoltam egyet, és megpróbáltam. Persze, kellett egy kis elméleti frissítés Skype-on keresztül, végül sikerült. Életem első önállóan készített bejglije. Szerintem pofás.:)




Hozzávalók:

Tészta: 50 dkg liszt, 20 dkg vaj, 2 dkg élesztő, 3 dkg porcukor, 2 tojás sárgája, 2 dl tej, csipetnyi só.

Diós töltelék: 25 dkg darált dió, 20-22 dkg porcukor, 1 nagy reszelt alma, 5 dkg baracklekvár, 10 dkg apróra vágott birsalmasajt, 5 dkg mazsola (igen, ebből is mehet több), csipetnyi só.

Mákos töltelék: 25 dkg darált mák, 20 dkg porcukor, 7 dkg mazsola (nyugodtan lehet több, az nem árt), 2 dl tej, 1 zacskó vaníliás cukor, 3 szem összetört szegfűszeg, 1 mokkáskanál reszelt narancshéj (ebből mehet több), csipetnyi só.


Az élesztőt felfuttajuk a langyos tejben, a lisztet elkeverjük a cukorral, belemorzsoljuk a vajat, hozzáadjuk a tojást, az élesztős tejet, a sót, és rugalmas tésztát gyúruk belőle. Picit ragad az elején, de nem kell megijedni. A tésztát kettéosztjuk, és kelesztés nélkül ujjnyinál vékonyabbra nyújtjuk. Megkenjük a diós vagy mákos töltelékkel, és szorosan feltekerjük. A tekercsek tetejét megkenjük a megmaradt tojásfehérjével, és kicsit hagyjuk pihenni. Forróra előmelegített sütőbe tesszük. Amikor elkezd pirulni, alacsonyabb hőfokra kapcsoljuk a sütőt, majd kb. 15 perc elteltével újra felkapcsoljuk. Összesen kb. 45 percig sütjük. Hagyjuk hűlni, fóliába csomagolva tároljuk. Legjobb, ha közvetlenül fogyasztás előtt szeleteljük, hogy ne száradjon ki.

2 megjegyzés:

  1. No, ma én is belevágtam. Azért annyira nem voltam profi, mint Te. Diós töltelékkel csináltam és rutintalan kezdő módra kapásból hosszabb bejgliket csináltam, mint a tepsim. Így aztán kanyarodnia kellett mindkét tekercsnek. És persze ki is repedt, oldalt, még némi töltelék is kibuggyant. Az ízről még nem tudok nyilatkozni, várom, hogy kihűljön, de az esztétikai követelményeknek nem sikerült maradéktalanul megfelelnem... :)

    VálaszTörlés
  2. A jobb alsó szélénél kicsit nekem is elengedett a tészta, de miután kihűlt, könnyen lehet szeletelni, és akkor már nem látszik a repedés. :D
    Egyébként csak hiszed, hogy akkora profi vagyok.:D Csak jó a marketing.:D

    VálaszTörlés